ELY-keskuksissa ja TE-palveluissa on kevään aikana tehty suunnitelmat yhteensä 21 erilaiseen pilottiin. Tavoitteena on, että pilotit käynnistyisivät alkuvuodesta 2019.
Piloteista 15 keskittyy henkilöasiakkaiden palveluihin, ja valtaosassa kohderyhmänä ovat heikossa työmarkkina-asemassa olevat. Muitakaan asiakasryhmiä ei ole unohdettu. Pilotteja on suunniteltu myös ammatinvalinta- ja uraohjauksen asiakkaille, alle 30-vuotiaille sekä kotoutuville maahanmuuttaja-asiakkaille. Piloteilla pyritään kehittämään palvelujen vaikuttavuutta ja asiakaslähtöisyyttä sekä etsimään uudenlaisia tapoja järjestää ja tuottaa palveluita. Puolet piloteista on sellaisia, että niissä on tarkoitus kokeilla ns. allianssimallia, joissa voidaan hyödyntää aikaisempaa laajemmin myös muiden kuin julkisten palveluntuottajien osaamista.
Kasvupalvelupiloteista neljä keskittyy yrityspalveluihin. Teemoina ovat mm. sujuvat ja tasa-arvoiset palvelupolut, yritysten rekrytointitarpeisiin vastaaminen ja yrityspalveluiden sopimusmallit. Lisäksi neljässä pilotissa keskitytään erityisesti yritysten työvoiman saatavuuteen.