HPL järjesti rekrytointipaneelin tiistaina 24. marraskuuta Uudista ja Uudistu -messuilla. Sali oli täynnä rekrytoinnin nykytilasta ja tulevaisuudesta kiinnostuneita.
– Meillä HPL:ssa on ollut rekrytoinnin teemavuosi. Olemme tehneet Hyvän rekrytoinnin muistilistan, jota voi käyttää apuvälineenä rekrytoinnissa. Syksyllä teimme myös rekrytointitutkimuksen, jossa kysyimme yli 1000 työssäkävijältä työnhausta, HPL:n toimitusjohtaja Merru Tuliara sanoi.
Säännöllinen työnhaku on arkea monelle suomalaiselle. Rekrytointitutkimuksen mukaan viimeisen vuoden aikana lähes puolet eli 49 % oli hakenut töitä. Kuukausittain avoimia työpaikkoja seuraa 63 % työikäisistä.
Miksi rekrytointi on tärkeää?
Onnistuessaan rekrytointi on organisaatiolle suuri mahdollisuus ja sijoitus tulevaan.
– 75 % kertoo työnhakukokemuksesta eteenpäin, Tuliara sanoi.
Vaikka julkisuudessa paljon puhutetaan siitä, miten rekrytointi on muuttunut, rekrytointitutkimuksen mukaan rekrytoinnissa on käytössä vielä aika perinteiset tavat. 90 %:lla on kokemusta haastattelusta ja vapaamuotoisesta työhakemuksesta. 38 % kokee työhaastattelun onnistuneen, jos haastattelu on rento ja siitä jää hyvä mieli.
– Työnhakijoiden mielestä paras tapa tuoda esille omaa osaamistaan on henkilökohtainen haastattelu, Tuliara sanoi.
Mikä rekrytoinnissa on viimeisten vuosien aikana muuttunut eniten?
Paneelissa keskustelemassa olivat toimitusjohtaja Tuomas Mikkonen (Barona Henkilöstöpalvelut Oy), yrittäjä Susanna Rantanen (Heebo, Employee Experience Agency Emine), kategoriapäällikkö Marika Tauriainen (SOK) ja toimitusjohtaja Pirjo Varjus-Pitkälä (MPS Career). Paneelin moderaattorina toimi Peter Nyman.
– 8-9 vuotta sitten ei voitu ajatella että oppiva tekoäly auttaisi rekrytoinnissa, Mikkonen sanoi.
Rantanen nosti isommaksi muutokseksi digitalisaation ja ison datan käyttämisen.
Sosiaalisen median kanavat ja ryhmät ovat tulleet tärkeiksi työnhaussa.
– Konsultista on tullut työnhakukanavien ja esimerkiksi LinkedIn-ryhmien asiantuntija, Pitkälä-Varjus sanoi.
Tauriainen oli tyytyväinen, että yrityksen ei tarvitse tietää kaikkia ja kaikkea työnhakukanavista.
– Ammattilaisen puoleen kannattaa kääntyä työnhakukanavien valinnassa, Tauriainen sanoi.
– Hyvin lyhyessä ajassa sosiaalisessa mediassa on tapahtunut murros siinä, miten sen kanavia hyödynnetään ja verkostoidutaan, Rantanen sanoi.
– Sosiaalisessa mediassa työnantajaimagoa ja brändiä rakennetaan aktiivisella dialogilla, Mikkonen sanoi.
Varjus-Pitkälä muistutti, että työantajamielikuvan pitää olla totta ja läpinäkyvä.
Miten sitten rakentaa rohkeasti työnantajamielikuvaa? Mikkonen antoi esimerkin:
– Kerrotko www-sivuilla, että olet avoin vai avaatko siellä chatin, jossa näkyvät kaikki kysymykset ja vastaukset?
Onko työpaikkailmoitus yhtä vanhanaikainen kuin atk?
– Työpaikkailmoituksia tarvitaan siellä missä kohderyhmä on ja siinä muodossa missä kohderyhmä sen parhaiten tavoittaa. Se voi olla vaikka virtuaalisen realityn, tekstin tai blogin muodossa. Työpaikkailmoituksessa ihmisen pitää puhua ihmiselle, ei yrityksen ihmiselle, Rantanen sanoi.
– Mistä löytää juuri oikeaa työvoimaa? Kyse on markkinoinnista ja kohdentamisesta, Tauriainen sanoi.
– Rekrytointiprosessia pitää myös nopeuttaa, Tauriainen sanoi.
– Ja tehostaa, Varjus-Pitkälä sanoi.
Pitääkö myös työnhakijan muuttua?
– Kaikilta työntekijöiltä vaaditaan vuorovaikutusta. Enää ei tehdä töitä yksin, Varjus-Pitkälä sanoi.
Ennen työnantaja kysyi työnhakijalta, että mitä sinä voit meille antaa. Nyt hyvät hakijat kysyvät yritykseltä, mitä yritys voi antaa heille.
– Soveltuvuusarvioinnissa testataan soveltuuko tehtävä ja henkilö, Varjus-Pitkälä sanoi.
– Ja soveltuuko henkilö yrityskulttuuriin? Rantanen lisäsi.
Sisäinen työnkierto vai rekrytointi ulkoa?
– Vaihtuvuus on kallista. Kiinnitetäänkö tarpeeksi huomiota sisäiseen työnkiertoon vai lähdetäänkö liian usein rekrytoimaan ulkoa? Tauriainen kysyi.
– Organisaatioissa on olemassa paljon piilopotentiaalia. Työntekijät tarvitsevat esimiesten apua siinä, että heidän osaaminen huomataan, Rantanen sanoi.
– Big data pitää ottaa käyttöön myös yrityksen sisällä, Mikkonen sanoi.
Pitkälä-Varjus vertasi hyvää rekrytointia siihen, että ihminen voi kokeilla itselleen numeroa liian isoa takkia.
Miten testata työnhakijoiden taitoja?
– Rekrytoinnissa pitää muistaa että kaikki mitä tapahtuu ennen palkkaamista on todennäköisyyksien ennakointia ja riskien minimointia. Työsuhteen onnistumiseen vaikuttaa niin monta asiaa: perehdytys, ohjaus ym. Kun rekrytointia mietitään, pitäisi profiloida tehtävä, ei osaamista, Rantanen sanoi.
Rantanen muistutti, että työhakemuksessa pitäisi kuvailla paremmin mitä on aiemmissa tehtävissä oppinut ja saanut aikaan. Näin hakijan innovatiivisuus saadaan selville.
Mikkosen mielestä työelämässä tarvitaan moniosaamista ja mukautumiskykyä.
– Rekrytoinnissa kyse on siitä, että ihmiset haluavat tulla johonkin työyhteisöön, Pitkälä-Varjus totesi.
Varjus-Pitkälä muistutti, että viisas työyhteisö hakee kaikki ideat ja fiilikset uusilta ihmisiltä perehdytyksen aikana.
Missä on vielä kehitettävää?
– Pitäisi osata arvioida tehtävä ja kasvusuunnat. Ettei haeta mattia matin tilalle, Varjus-Pitkälä sanoi.
– Yritysten pitää miettiä, käyttääkö vuokratyövoimaa, ostaako palvelut yhteistyökumppaneilta ja vasta viimeisenä miettiä vaihtoehtona omaa rekrytointia, Tauriainen sanoi.
– Rekrytoinnissa työtä voi ulkoistaa, mutta päätöstä ei voi, Varjus-Pitkälä totesi.