Australiassa työvoimapalvelut on ulkoistettu yksityisille palveluntuottajille jo viime vuosituhannella.
Delegaatio, johon kuului TE-hallinnon edustajia ja palveluntuottajia kävi hakemassa oppeja Australiasta maakuntauudistuksen yhteydessä tehtävään kasvupalvelu-uudistukseen.
”Australian toimintaympäristö on hyvin erilainen verrattuna Suomeen, sillä Australia on siitä harvinainen länsimaa, että siellä talouskasvu on jatkunut jo 26 vuotta”, kertoo StaffPoint-konsernin varatoimitusjohtaja Anu Ahokas, joka oli mukana delegaatiossa.
Yli 90 % australialaisista asuu kaupungeissa ja he ovat valmiita muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle. Kaiken lisäksi Australian työttömyysaste on vain reilu 5 %.
Työllisyyspalvelut tuotetaan yksityisten yritysten voimin
Australiassa julkiset työvoimapalvelut on suurimmaksi osaksi ulkoistettu jo vuonna 1998. Kehityskaari noudattaa Suomen linjaa eli alun perin palvelut tuotettiin täysin julkisin varoin, mutta kahdenkymmenen vuoden aikana tilanne on muuttunut, ja nykyään julkinen toimija hoitaa ainoastaan etuisuuksien maksatukset sekä palvelunohjauksen ja -tarpeen määrittelyn.
Australiassa palveluntuottajat palkitaan sekä palveluntuottamisesta että työllistymistuloksista. Palkkiosta 50–70 % tulee tuloksista. Tulosperusteiset palkkiot on painotettu asiakkaiden haastavuuden mukaan. Myös Suomessa mallia halutaan kehittää kohti tulosperusteista maksamista.
”Australiassa nykytilanteeseen on päästy kahdessakymmenessä vuodessa, joiden aikana markkinat ovat kehittyneet ja palveluntuottajat alkaneet kyetä kantamaan riskiä”, Ahokas selittää.
Hallitusneuvos Tiina Korhonen TEM:stä kertoo, että Australiassa on käytössä niin kutsuttu black box -malli, jossa palveluntuottajille on annettava riittävästi liikkumavaraa palveluiden toteuttamisen osalta. Tämä on myös edellytys uusien innovaatioiden ja toimintatapojen syntymiselle.
”Australiassa sääntely on lakitasolla väljempää kuin Suomessa, mutta sopimusehdot ja -ohjeistukset rajaavat palveluntuottajien vapautta sekä lisäävät samalla hallinnollista työtä. Meidän kannattaa Suomessa kiinnittää huomiota sääntelyn määrään ja tasoon. On tärkeä varmistaa riittävä yhdenmukaisuus palveluissa ja asiakkaiden oikeusturva. Samalla on kuitenkin huolehdittava, ettei järjestelmästä tule liian byrokraattinen”, hän painottaa.
Australia on tietoliikenneyhteyksien takapajula
Australiassa asiakkaalla on teoreettisesti valinnanvapaus, mutta käytännössä valinta tapahtuu työvoimaviranomaisten suosituksen pohjalta. Asiakaspolkuja on kolme ja asiakasohjaus poluille tapahtuu profilointityövälineellä.
”Profilointivälineenä toimii kyselylomake, joka tehdään asiakkaalle puhelimitse, sillä Australiassa vain harvalla on mahdollisuus käyttää internetiä ja sen käyttö on kallista. Australialaiset olivatkin erittäin kiinnostuneita kuulemaan esimerkiksi Työmarkkinatorista ja ylipäänsä, miten Suomessa tekoälyä käytetään apuna rekrytoinnissa”, Ahokas kertoo.
Korhosen mukaan profiloinnissa oli myös päällekkäisyyksiä riippuen siitä, mille asiakaspolulle asiakas ohjataan. Parhaimmassa tapauksessa profilointi tehdään jopa kolme kertaa samalle asiakkaalle.
”Suomessa kannattaa hyödyntää profiloinnissa digitaalista palveluntarjontaa. Lisäksi meidän on mietittävä, miten asiakasohjauksen toteutus hoidetaan ilman päällekkäisyyksiä niin, että asiakkaat päätyvät oikeaan palveluun”, hän pohdiskelee.
Australiassa Suomen TEM:ä vastaava ministeriö hoitaa kilpailutukset keskitetysti, kun Suomen mallissa kaikki kahdeksantoista maakuntaa kilpailuttavat palvelut itsenäisesti.
”Hankinnan keskittämisellä on saatu aikaan tehokkuutta sekä tasapuolisia palveluita kansalaisille. Suomen maakuntamalli kuulostaa Australiaan verrattuna fragmentoituneelta, mikä haastaa maakunnat tekemään yhteistyötä hankinnoissa, jotta työvoima saadaan liikkumaan ja työnantajien osaamishaasteisiin kyetään vastaamaan tehokkaasti”, Ahokas painottaa.
Vuoden 2020 alussa nykyiset TE-toimistot lakkautetaan ja suurin osa palveluista ostetaan markkinoilta eli yksityisiltä palveluntuottajilta. Kasvupalvelut sisältävät työnhakijoiden, työnantajien ja yritysten palveluita, joiden avulla luodaan työpaikkoja, kasvua ja uutta yritystoimintaa Suomeen.
Kuva: Mikko Wennberg