Henkilöstöpalveluyritykset ovat tehokkaita kumppaneita silloin, jos aiempi työura on katkennut odottamattomasti tai jos haaveissa siintävät uudet työtehtävät alalla, josta ei ole aiempaa työkokemusta. Yritysten vahvuus auttaa muutostilanteissa on näkynyt myös korona-aikana.
Henkilöstöpalveluyritykset auttavat vuosittain tuhansia työntekijöitä uudelle toimialalle ja työtehtäviin – joskus jopa sellaisiin, joita työnhakija ei itse ole tullut ajatelleeksi.
Urahyppyä ja uudelleen työllistymistä tukevat ja vauhdittavat henkilöstöpalveluyritysten syvällinen toimialatuntemus, tehokkaat palveluratkaisut, ketterät osaamisperusteiset valmennukset sekä hyvän työnantajan maine.
– Henkilöstöalan ja työmarkkinoiden asiantuntijoina meillä on aina viimeisin tieto ja ammattitaito ohjata työntekijä eteenpäin, Osuma Henkilöstöpalveluiden toimitusjohtaja Ville Auvinen vakuuttaa.
Henkilöstöpalveluyritysten kyky ja taidot auttaa työntekijöitä uusille urapoluille on todentunut myös tänä keväänä, kun koronavirus ajoi esimerkiksi monet ravintolatyöntekijät, lentoemännät ja stuertit sekä viihdealojen ammattilaiset vaihtamaan tilapäisesti alaa.
– Baronassa onnistuimme koronakevään aikana ohjaamaan yli 100 majoitus- ja ravintola-alan työntekijää toisille toimialoille, kuten myynnin ja kaupan sekä logistiikka-alan tehtäviin, toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen laskee.
Valtaosa työntekijöistä otti koronakriisin pakottaman alanvaihdoksen vastaan todella hyvin.
– Työntekijät ovat olleet valmiita kokeilemaan uutta, jotta yhteiskunnan rattaat pysyvät pyörimässä, uskoo Auvinen.
Kriisi haastaa erityisesti perinteisiä ammattialoja
Koronakriisi iski ensiksi matkailu-, ravitsemis- ja vapaa-ajan palveluihin sekä erikoiskauppaan.
Näiltä aloilta työt loppuivat käytännössä kokonaan. Kesän kynnyksellä korona on vähentänyt rekrytointeja ja vaikeuttanut työtä myös konepajoilla, maanrakennusyrityksissä, teollisuudessa sekä henkilöstö- ja taloushallinnossa.
Samaan aikaan työvoiman tarve on kasvanut koronan vuoksi erityisrahoitusorganisaatioiden hakemuskäsittely- ja asiakaspalvelussa, logistiikka-alalla, contact centereissä, terveydenhuollon varastoinnissa sekä rahoitus- ja vakuutusaloilla.
Työntekijöiden ohjaaminen nopeasti alalta toiselle vaatii syvällistä toimialatuntemusta sekä ammattitaitoisia rekrytoijia. Nämä ovat olleet henkilöstöpalveluyritysten vahvuuksia jo ennen koronakriisiä.
–Tunnemme hakijamarkkinoinnin uusimmat keinot ja työkalut ja panostamme kohdennettuun osaajien houkutteluun, luettelee StaffPointin toimitusjohtaja Anu Ahokas.
Koronakriisin pitkittyessä alanvaihdosta saattaa muodostua myös pysyvämpi.
– Esimerkiksi päivittäis- ja erikoistavarakaupassa digitalisaatio on ottanut tänä keväänä mittavan harppauksen, kun kuluttajat ovat löytäneet verkkokaupat, Ahokas tarkentaa.
Eteneekö ura, jos cv polveilee?
Vaikka esimerkiksi moni vuokratyöntekijä nauttii vaihtelevista työtehtävistä, taustalla saattaa jäytää ajatus siitä, etteivät lyhyet työsuhteet useilla eri aloilla ole työnantajien näkökulmasta toivottavia.
– Tämä ei pidä paikkaansa, sillä työnantajat arvostavat laaja-alaista kokemusta. Polveileva CV on usein pelkkää plussaa alati muuttuvassa työelämässä, Vanhala-Harmanen vakuuttaa.
– Työntekijän aktiivinen tarttuminen uusiin urahaasteisiin kriisitilanteessa viestii myös rohkeudesta ja oikeasta asenteesta.
Moni työntekijä on kiitellyt henkilöstöpalveluyrityksiä siitä, että poikkeusaikana löytynyt uusi työ on ollut sellainen, jota hän ei olisi itse edes osannut hakea.
– Tämä on hyvää aikaa miettiä uusia urapolkuja ja osaamisen vahvistamista. Ylipäänsä alanvaihdokseen suhtaudutaan positiivisesti. Korona-aika on tehnyt siitä kenties jopa nopeampaa ja mielekkäämpää, Ahokas arvioi ja jatkaa:
– Säännöllisten ansioiden lisäksi uuteen työhön hakeutumista kirittävät työn merkityksellisyys, joustavien työurien mahdollisuus sekä työnantajien vastuullisuus.
Lisätiedot:
Merru Tuliara
Toimitusjohtaja, Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL
Puh. 040 562 6466