Kuvassa on graafi, jossa näkyy henkilöstöalan palveluiden liikevaihto pylväinä kuukaisittain vuodelta 2024 ja vuoden 2025 tammi-elokuulta.

Henkilöstöalan kahdeksas liikevaihtokatsaus 2025. Esittelyssä työelämän sukupolvimuutos ManpowerGroupin tutkimusten pohjalta.

 

Henkilöstöalan liikevaihdon kehitystä seurataan kuukausittain TOP20 -liikevaihtokatsauksessa. Katsausten ohessa julkaisemme teemallisia haastatteluja TOP20 -yrityksistä. Nyt teemana on työelämän sukupolvimuutos.

Elokuussa 2025 henkilöstöalan kokonaisliikevaihto – joka sisältää vuokraus-, rekrytointi- ja ulkoistuspalvelut sekä lisäpalvelut – oli 121,4 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 9,4 prosenttia.

EK:n Suhdannebarometrin mukaan suhdannetilanne on edelleen synkkä. Syyskuun saldoluku on -64, elokuussa kausitasoitettu luku oli -60.

Suhdannenäkymissä ennakoidaan kuitenkin selvää piristymistä: syyskuussa saldoluku oli +46, elokuussa luku oli +32.

Henkilöstöalan liikevaihtokatsaukseen vastaa 20 henkilöstöalan suurimpiin kuuluvaa yritystä. Niiden osuus alan kokonaisliikevaihdosta on noin puolet.

Työelämän selkeä sukupolvimuutos on myös mahdollisuus

Suomalainen – ja maailmanlaajuinen – työvoima muuttuu merkittävästi lähitulevaisuudessa. Vuonna 2030 globaalista työvoimasta 58 prosenttia on Z eli ensimmäistä diginatiivisukupolvea. He näkevät työelämän yksilöllisemmin ja arvopohjaisemmin kuin aiemmin syntyneet. ManpowerGroup on tutkinut aihetta jo 15 vuotta.

Työuran arpeutuminen otetiin käsitteenä käyttöön 1960-luvulla, kun ihmiset siirtyivät maataloudesta ja omavaraistaloudesta laajasti palkkatyöhön. Kaikille siirtymä ei ollut helppo ja käsite otettiin käyttöön. Nyt tämä näkyy Z-sukupolven eli noin vuosina 1995–2012 syntyneiden kohdalla: heidän siirtymänsä työelämään on epävarmuuden varjostama. Tilastokeskuksen mukaan Z-sukupolven edustajia on tällä hetkellä 20 prosenttia työvoimasta.

Ensimmäiset kokemukset eivät kannusta

”Näiden nuorten työurien alku on arpeutunut, kuoppainen ja täynnä epävarmuutta. Työnhakijoita on enemmän kuin avoimia työpaikkoja eikä ensimmäiseen työpaikkaan ole helppo päästä. Joistain paikoista ei saa hakemukseen minkäänlaista vastausta tai palautetta”, avaa Anne Koivusaari, Suomen ManpowerGroupin Business Director.

”Myös he, jotka pääsevät töihin, kokevat puutteellista työhön perehdyttämistä ja kohtaavat mielestään epäselviä odotuksia. Näiden nuorten käsitykset maailmasta ja työelämästä ovat toisenlaisia kuin vanhempien ikäpolvien, arvopohjaisempia ja yksilöllisempiä. Aiemmin vakiintunut ja tämä uudempi tapa suhtautua työelämään ovat törmäyskurssilla. Kun osa nuorista ei pääse osallistumaan työelämään ollenkaan – työura arpeutuu – ja seuraukset voivat olla todella kauaskantoisia.”

Epävarmuutta ja yksilöllisyyden korostumista

Yhdysvaltalaisen Walton Family Foundationin työntekijöille tekemä pitkäaikaistutkimus vuosilta 2003, 2012 ja 2024 esitti samat kysymykset vastaajille eri vuosina. Vuonna 2024 Z-sukupolven vastaajat arvioivat oman henkisen kuntonsa heikoimmaksi kuin kahden aiemman kyselyn vastaajat. Samaan aikaan on kuultu, että osa työnantajista pitää nuoria epäluottavina, koska he eivät ole samalla tavalla uskollisia ja lojaaleja työnantajalle kuin aiemmat sukupolvet.

”Nuorten näkymissä on tietynlaista toivottomuutta ja epäuskoa, toisaalta on paljon kiinnostavaa ja erilaisia mahdollisuuksia. Nuorille on aiempaa tärkeämpää yksilöllisyys ja oman ajankäytön hallinta, oman elämän merkityksellisyys ja monimuotoisuuden, oikeudenmukaisuuden sekä osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden arvot. He luottavat enemmän influenssereihin kuin tutkittuun tietoon”, avaa Koivusaari.

”Kasvuun ja kehitykseen panostavien yritysten on syytä huomioida tämä muutos omissa suunnitelmissaan. Nuoret haastavat työnantajia nyt ja varsinkin talouden kasvaessa, kun työntekijöistä ei ole samanlaista ylitarjontaa kuin tällä hetkellä. Kun osaajapula on sylissä, voi olla vähän myöhäistä alkaa pohtia yrityksen toimintatapaa ja ajattelua.”

Uusia mahdollisuuksia kohtaamalla

Kokeneiden työntekijöiden ja nuorten kohtaaminen molempien osaamista arvostaen on haastavaa eikä onnistu itsestään, mutta avaa myös paljon mahdollisuuksia.

”Eri sukupolvien altistaminen toistensa osaamiselle ja näkemyksille tuo uutta ajattelua molemmille. Nuoret – mobiililaite käteen kiinni kasvaneena – ovat taitavia muun muassa tietoteknisissä asioissa ja kokeneempien laajemmat työelämätaidot antavat paljon hyödyllisiä näkökulmia ja osaamista työn kokonaisuuden hallitsemiseen. Joissain organisaatioissa on sisäistä mentorointia, sillanrakentamista, training buddy -toimintaa tai muuta arkeen rakennettua vuorovaikutusta. Osallistaminen edistää kaikenikäisten edellytyksiä saada myönteisiä kokemuksia työelämästä. Kokeneemmille on palkitsevaa jakaa omia taitojaan työuran ollessa jo pidemmällä.”

”Esimerkiksi nuoren osallistaminen johonkin kehityshankkeeseen saattaa lisätä ymmärrystä. Kun nuori huomaa, kuinka monenlaisia asioita pitää ottaa huomioon ratkaisuja miettiessä, näkökulma voi avartua ja neuvotkin tuntua tervetulleilta. Työelämätaidot opitaan parhaiten yhteistyössä, yhteisön osana”, kuvaa Koivusaari.

Yhteisöllisyyden edistäminen tavoitteena

ManpowerGroup globaalina toimijana tuo yhteisöllisyyden edistämisen sanomaa toimialalle, asiakasyrityksille, työnhakijoille ja työntekijöille. Aihetta on käsitelty rekrytointiprosesseissa ja asiakasyrityssuhteissa. Yritys on edistänyt vahvasti entry-level tehtävien luomista ja asiakasyritysten sisäisen henkilöstötoiminnan ymmärrystä nuorten tarpeista.

”Tavoite on vahvasti tukea ja neuvoa nuoria vuokratyöntekijöitä työpaikan odotuksista, kertomalla hyvin konkreettisia asioita työpaikan tavoista ja toimimalla tulkkina asiakasyrityksen ja vuokratyöntekijä suhteessa. Usein nuori työntekijä haluaisi järjestää työtä eri tavalla kuin ns. kiveen hakatut ohjeet kertovat tai vaikkapa tehdä etätyötä mökiltä. Käsitykset sovittujen työvuorojen perumisesta tai muuttamisesta saattavat olla hyvin erilaisia. Nuoret voivat kyseenalaistaa monenlaisia vakiintuneita asioita ja pahoittaa mielensä palautteesta”, kertoo Anne Koivusaari.

ManpowerGroupin asiantuntijat kehottavat yrityksiä kehittämään toimintatapojaan maailman muuttumisen myötä kohti arvolähtöisempää rekrytointia, parempaa perehdytystä, tulkkausta ja mentorointia.

”Globaalisti teemme yhteistyötä Junior Achievementin (JA) kanssa. JA on maailmanlaajuinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka tarjoaa lapsille ja nuorille ohjelmia työelämävalmiuksista, talousosaamisesta ja yrittäjyydestä. Se toimii yli 100 maassa ja tavoittaa vuosittain yli 17 miljoonaa nuorta. Suomessa toimintaa toteuttaa Nuorten yrittäjyys ja talous NYT. Meiltä on tänä vuonna kaksi rekrykonsulttia valmentamassa nuorten työnhakuvalmiuksista”, kertoo Koivusaari.

”Z sukupolvi mielestäni peilaa tilannetta eikä itsessään ole ongelma. Nuorilla ei voi uran alussa olla kovin laajaa kuvaa työelämästä, joka on heille tuntematon. Ajan myötä myös työelämän pitää muuttua, jotta yritykset voivat kehittyä ja kasvaa saatavilla olevan työvoiman avulla. Parhaimmillaan yritysten työn jälki paranee uusien näkökulmien myötä”, sanoo Koivusaari.

ManpowerGroup lyhyesti

  • Motto: Sustainable work has the power to change the world.
  • Perustettu vuonna 1948, Suomessa vuodesta 1997, liikevaihto 54 Meur (vuosi 2024), toimitusjohtaja Minna-Stina Korpela
  • Omien toimihenkilöiden määrä 57, kuukausitasolla 525 konsulttia työskentelee asiakkaalla
Evästeasetukset


Toiminnalliset evästeet

Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka