Henkilöstönvuokraus- ja rekrytointipalveluissa toimiville yrityksille digitalisaatio tarjoaa poikkeuksellisen paljon mahdollisuuksia, sillä toiminnan keskiössä on saada avoimet työpaikat ja sopivat työntekijät kohtaamaan. Digitaalisten ratkaisujen avulla voidaan sekä karsia kustannuksia että parantaa työn laatua.
Henkilöstöpalvelualan yritykset suhtautuvat rauhallisesti digitalisaatioon
Henkilöstöpalveluyritysten liitto (HPL) ja sen omistama Auktorisointiyhtiö teettivät Etlatieto Oy:lla selvityksen, jossa kartoitettiin henkilöstöpalvelualan yritysten digitaalisia panostuksia ja valmiuksia. Tutkimuksen tulosten mukaa yritykset suhtautuvat rauhallisesti kilpailutilanteeseen, jossa yhdysvaltalainen teknologiajätti tai kotimainen kilpailija lanseeraa digitaalisen automaattisen rekrytointipalvelun. Vastausten perusteella alan yritykset voidaan jakaa kahteen kategoriaan, niihin jotka panostavat merkittävästi digitaalisen kehitykseen ja niihin, jotka ovat päättäneet jäädä ottamaan muiden ratkaisuja.
Tutkimukseen vastanneissa yrityksissä merkittävimpänä pullonkaulana pidettiin digiosaamisen puutetta, mutta sitäkään ei pidetty kovin merkittävänä ongelmana. Kotirannan mukaan tämä selittyy osaltaan tyytyväisyydellä nykytilaan sekä sillä, että strategiselle kehittymiselle ei juuri nyt nähdä tarvetta.
Henkilöstöpalveluala on kehittynyt Suomessa nopeasti sekä palvelutarjoaman että koon puitteissa. Työvoiman vuokraustoimialan yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on kasvanut 25 % vuosien 2013 – 2016 välillä ja samaan aikaan myös yritysten määrä on kasvanut 6 %.
Henkilöstöpalvelualan yrityksille suunnatun digitaalisuuskyselyn tavoitteena oli selvittää, miten alan yritykset vastaavat digimurroksen haasteisiin. Internet-kyselyllä ja puhelimitse toteutettujen haastatteluiden vastausprosentiksi muodostui 23 %. Kysely toteutettiin vuonna 2017.