HPL antoi kesäkuussa omat lausuntonsa erillislakiehdotuksiin, jotka koskevat maakuntauudistuksen kasvupalvelulain julkista rekrytointi- ja osaamispalvelua sekä kotouttamista.
HPL tukee lakiehdotuksen esitystä, jossa maakuntien kasvupalveluiden tuottaminen on järjestettävä tilaaja-järjestäjämallin mukaisesti, jotta kilpailu ei vääristyisi. Maakunta vastaisi itse palvelujen tuottamisesta vain silloin, kun markkinoilta ei löydy sopivia palveluntuottajia tai kyse on viranomaistehtävistä.
”Toivon, että laissa kiinnitettäisiin erityistä huomiota siihen, että yksikään palvelujen tuottaja ei saa epäreilua kilpailuetua. Tuottajia on kohdeltava tasa-arvoisesti riippumatta siitä, onko omistava taho yksityinen, kunta, kuntayhtymä tai maakunta”, sanoo toimitusjohtaja Merru Tuliara.
Myös maahanmuuttajien kotouttamispalveluiden osalta tulee pitää kiinni kasvupalvelulain järjestäjä-tuottajamallista.
”Jo tällä hetkellä yksityiset palveluntuottajat tarjoavat maahanmuuttajille suunnattuja kotouttamislain mukaisia palveluita, joihin kuuluvat muun muassa kotoutumissuunnitelmat. Markkinapuutetilannetta tuskin pääsee syntymään”, Tuliara sanoo.
Palveluiden kilpailutuksessa pitää yleisesti huomioida hinnan ohella myös palvelun laatu.
”Jos palveluiden kilpailutus on pelkkä hintakilpailu, se heikentää palveluiden laatua ja vaikuttavuutta pitkällä tähtäimellä. Myös laatua tulee arvostaa. Palveluntuottajille tulisi antaa mahdollisimman vapaat kädet palveluprosessien ja -mallien suunnitteluun”, Tuliara arvioi.
”Lisäksi jos maakunta käyttää mallia, jossa asiakas saa valita palveluntuottajan listalta, joka sisältää runsaasti palveluntuottajia, palveluntuottajalle ei välttämättä ohjaudu riittävästi asiakkaita, jolloin kiinnostus ja mahdollisuus palveluiden kehittämiseksi saattavat jäädä vähäiseksi”, hän jatkaa.
Kasvupalvelut vaativat resursseja ja valtakunnallista ohjausta
Myös kasvupalveluiden rahoitus maakunnissa on varmistettava. Ilman korvamerkittyä rahaa maakuntien rahat saattavat mennä esimerkiksi lakisääteisiin sote-menoihin. Ainakin kasvupalveluihin satsaamiseen tulisi olla riittävät kannustimet.
”Työllisyyspalveluihin on tärkeää panostaa, sillä niihin käytetyt varat tulevat moninkertaisina takaisin. Myös työttömät työnhakijat ja avoimet työpaikat pitäisi saada kohtamaan nykyistä nopeammin”, Tuliara painottaa.
HPL:n lausunnossa esitetään, että maakuntauudistuksen toteuttamiseen varataan riittävät resurssit. Osaava järjestämistoiminta on välttämätön, jotta kilpailutukset saadaan lainmukaisesti ja sujuvasti toteutettua.
”Tietojärjestelmien ja digitaalisten verkkopalveluiden on hyvä olla vastaisuudessakin valtakunnallisia ja viranomaisten ylläpitämiä. Lisäksi digitaalisten järjestelmien, kuten työmarkkinatorin, kehittämiseen tulee varata jatkossakin riittävästi resursseja”, Tuliara selittää.
Maakuntien erilaiset toimintatavat ja erisisältöiset kasvupalvelut voivat vaikeuttaa kaikissa tai useammassa maakunnassa toimivien palveluntuottajien innovaatioiden kehittämistä ja isojen kokonaisuuksien skaalaetujen hyödyntämistä. Siksi maakuntia tulisikin kannustaa yhteistyöhön.
”Suomi on väestöllisesti yhden ison kaupungin kokoinen. Sen jakaminen 18 maakuntaan aiheuttaa väistämättä markkinoiden pirstaloitumista. Näemme tärkeänä, että maakuntien väliselle yhteistyölle tulee olla kannustimia”, Tuliara painottaa.
Lisätietoja
Merru Tuliara, toimitusjohtaja
Henkilöstöpalveluyritysten Liitto HPL
p. 040 562 6466
merru.tuliara@hpl.fi
Vuonna 2019 voimaan astuva maakuntauudistus on merkittävä lainsäädäntöhanke julkisen ja yksityisen työnvälityksen yhteistyön syventämisen kannalta. Kasvupalveluihin luetaan työvoima- ja yrityspalvelut. Uudistuksen myötä työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot) sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) lakkautetaan. Työvoima ja yrityspalveluiden järjestämisestä vastaavat maakunnat ja niiden tuottamisesta yksityiset yritykset, kunnat ja kolmas sektori.
Kasvupalveluihin liittyvä lait ovat olleet lausuntokierroksella. Myös HPL on antanut omat lausuntonsa kasvupalvelulakiehdotukseen sekä julkista rekrytointi- ja osaamispalvelua ja kotouttamista koskevien erillislakiehdotuksiin huhtikuussa ja kesäkuussa 2017.