Uudenmaan TE-toimistossa aloitettiin heinäkuussa 2016 uusi ostopalvelupilotti, jonka tärkeimpänä tavoitteena on työnhakijoiden nopea pääsy töihin. Pilottiin kaivataan lisää työnhakijoita.
Äkkilähtö työhön! -nimeä kantavan palvelualan pilotin kohderyhmä on 3-6 kuukautta työttöminä olleet majoitus- ja ravitsemusalan sekä kauppa- ja myyntialan työttömät työnhakijat.
Pilotissa on tiivistetty julkisen ja yksityisen työnvälityksen yhteistyötä ja siinä etsitään ennakkoluulottomia ja tuoreita työnhaun tapoja. Uudenmaan TE-toimiston lisäksi pilottiin osallistuu kolme yksityisen työnvälityksen palveluntuottajaa.
Pilotti on lähtenyt hitaasti käyntiin. Tämä on harmillista, sillä juuri palvelualoilla Uudellamaalla on paljon avoimia työpaikkoja. Kaikki pilotissa mukana olevat palveluntuottajat toivovatkin lisää työnhakijoita pilottiin.
Vaikka pilottiin osallistujien määrä on ollut vähäinen ja palvelu on monen osalta vielä kesken, positiivisia tuloksia on silti jo saatu. Pilotissa yhtenä palveluntuottajana mukana oleva Opteam on jo saanut työllistettyä pilotissa mukana olevia työnhakijoita.
– Kannustamme työnhakijoita osallistumaan pilottiin, sillä työnhaun kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan ottaa ammattiapua vastaan nyt, kun sitä on tarjolla, kehottaa Jaana Kaarela Opteamista.
Piloteissa työnhakija-asiakas saa itse valita pilotissa mukana olevista palveluntuottajista mieluisimman. Palvelu alkaa Opteamissa tapaamisella henkilökohtaisen työnhakuvalmentajan kanssa. Alkukartoituksen jälkeen käydään läpi mm. työnhakijan taitoja ja kiinnostuksen kohteita. Työnhakija saa heti tiedon kaikista avoinna olevista työpaikoista. Lisäksi hän saa apua CV:n päivittämisessä ja ohjeistusta nykyaikaisten työnhakukanavien käytössä (esim. LinkedIn). Työnhakijalle voidaan tehdä myös työhaastatteluharjoitus, jos hänellä on pitkä aika edellisestä haastattelusta. Lisäksi kartoitetaan erilaiset työnteon yhdistämisen mahdollisuudet. Työntekijä voi tehdä työtä esimerkiksi osittain vuokratyöntekijänä ja osittain toiminimen kautta.
– Työnhakijana työnhaku on kovaa työtä. Kannattaa kaikin keinoin pyrkiä kohti rekrytoinnin ammattilaisten apua, jos oma työhaku ei tuota tulosta. He pystyvät auttamaan työnhaun keinoissa tehokkaasti ja sitä kautta voidaan mahdollisesti lyhentää työttömyyden kestoa, Jaana Kaarela toteaa.
Pilottien markkinointi olisi tehokkaampaa, jos yksityiset palveluntuottajat saisivat listan työttömistä työnhakijoista. Tällä hetkellä lainsäädäntö estää tämän ja TE-toimiston on ensin otettava yhteyttä työttömiin ja kysyttävä heidän suostumustaan tietojen luovuttamiseen. TE-toimiston vähäiset resurssit huomioiden tämä on ollut haasteellista. Vuonna 2017 TE-toimisto on luvannut panostaa palvelun markkinointiin enemmän.
– Suunnitelmissa on ensi vuonna parantaa viestintää, lisätä mm. some-markkinointia. Pilottiin yritetään houkutella erityisesti sellaisia työttömiä, jotka eivät itse ensisijaisesti ole harkinneet palvelutyötä, kertoo Uudenmaan TE-toimiston kehittämiskoordinaattori Jani Honkanen.