Maakuntauudistuksen myötä syntyvissä kasvupalveluissa asiakkaat ja palveluiden kehittäminen ovat keskiössä.
Vaikka maakuntauudistuksessa otettiinkin vuoden aikalisä, usko kasvupalveluiden mukana olevat eri toimijat uskoivat vahvasti kasvupalveluiden onnistumiseen.
”Tämän kokoisissa uudistusprojekteissa on aina mukana epävarmuustekijöitä. Aikalisän ottaminen maakuntauudistuksessa antaa aikaa myös testata ja kehittää kasvupalveluiden rakenteita ja toimintamalleja, jotta niitä ehditään myös hieman harjoitella ja ajaa sisään ennen uudistuksen toteutumista”, kehittämispäällikkö Jarkko Tonttila TEM:stä vakuuttaa.
Yhteistyössä on voimaa
Maakuntauudistuksen valmistelutilanne vaihtelee eri maakunnissa. Vaikka kasvupalveluita on lähestytty maakunnasta riippuen eri tavoin ja painoarvoin, yhteisille suuntaviivoille ja ohjeistuksille on tarve.
”Laissa täytyy määritellä reunaehdot, joiden sisällä maakunnissa on vapaus toimia. Lisäksi asiakkaat on otettava mukaan kehitystyöhön, sillä sitä ei voi tehdä ainoastaan palvelunostajan ja -tuottajan voimin”, johtaja Petri Keränen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta sanoo.
Jotta asioita saadaan kehitettyä eteenpäin, tarvitaan myös uusia ideoita. Niitä tarvitaan myös saavuttamaan kasvupalveluille asetetut tavoitteet.
”Innovaatioille, joiden avulla halutut tavoitteet saavutetaan, annetaan vapauksia, jotta toimivimmat ratkaisut löydetään ja valitaan. Nyt tarvitaan uudenlaista rohkeutta ja uudenlaisia koalitioita, joissa jokaisella palveluntuottajalla on selkeä tieto omasta osaamisesta”, ohjelmapäällikkö Mika Pyykkö Sitrasta muistuttaa.
Myös johtaja Mika Lautala Tekesistä komppasi Pyykköä:
”Kaiken innovoinnin lähtökohta on tehdä aiempaa parempaa palvelua edullisemmin. Kilpailutus tulisi tehdä vaatimuksilla, ei ratkaisuilla.”
Kansainvälistä näkökulmaa kasvupalveluihin toi Anton Eckersley, joka toimii kansainvälisenä johtajana brittiläisessä henkilöstöpalveluyritys Ingeuksessa. Hän korosti erityisesti pilotoinnin tärkeyttä myös maakuntauudistuksen tultua voimaan. Kehittämistä ja uusien toimintatapojen syntyä ei pidä unohtaa maakuntauudistuksen voimaantulon jälkeenkään.
Yhteistyötä kaikilla tasoilla
Valoisista näkymistä huolimatta esiin nousee myös huoli lainsäädännöstä, joka asettaa ehkä jopa liian paljon rajoituksia uudenlaiselle tekemiselle. Yhteistyön merkitystä järjestelmän eri tasoilla ei voi korostaa liikaa. Spring Housen toimitusjohtaja Anu Ahokas muistutti, että myös maakuntien välinen yhteistyö on tärkeää, ei pelkästään palvelunjärjestäjien ja -tuottajien. Nykyisten kohtaanto-ongelmien ratkaisu edellyttää työvoiman liikkumista myös maakuntien välillä.
Ylijohtaja Kimmo Puolitaival Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta painotti, että kasvupalveluiden rakentamista on jatkettava riippumatta siitä, mitä maakuntauudistukselle tapahtuu.
TEMin Kasvupalvelun markkinan rakentamisen ja ohjauksen seminaari pidettiin 30.8.2017 Helsingissä. Seminaarin tavoitteena oli vahvistaa eri osapuolten tietämystä ja osaamista kasvupalvelun kilpailullisen monituottajamallin kriittisistä menestystekijöistä. Seminaarissa käytiin läpi kasvupalvelun markkina-analyysin tuloksia ja tutustuttiin tuoreimpaan tietoon markkinoiden rakentamisen ja innovatiivisten hankintojen käytännöistä sekä kuultiin kansainvälisiä kokemuksia eri maista.