Saamme paljon kysymyksiä siitä, miten tulisi toimia, kun jäsenyrityksemme asiakas ei maksa laskujaan.
Henkilöstövuokrausta koskevien yleisten sopimusehtojen mukaan tilanteessa, jossa asiakas laiminlyö maksuvelvollisuutensa tai jompikumpi sopimuksen osapuolista muutoin olennaisesti rikkoo asiakassopimuksen ehtoja, on toisella osapuolella oikeus purkaa sopimus päättymään välittömästi. Ennen sopimuksen purkamista sopimuskumppanille on annettava kirjallinen huomautus laiminlyönnistä.
Asiakkaan sopimusrikkomus ja asiakassopimuksen purkaminen eivät vapauta työnantajaa palkanmaksuvelvollisuudesta tai päätä työnantajan ja työntekijän välistä työsuhdetta. Tämän vuoksi asiakasyrityksen maksuhäiriötilanteissa työnantajan kannattaa aloittaa muutosneuvottelut asiakkaalla työskentelevien työntekijöiden kanssa mahdollisimman pian.
Ennen asiakassuhteen ja työsuhteen päättämistä työnantajan tulee käydä yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut. Neuvotteluesitykseen työnantaja kirjaa, että henkilöstöalan yritys harkitsee asiakassopimuksen päättämistä, koska asiakas ei ole hoitanut sopimusvelvoitteitaan.
Neuvottelujen aloittaminen osoittaa asiakkaalle, että asiakassopimuksen päättämistä harkitaan vakavasti. Jos asiakkaalla on taloudellinen mahdollisuus maksaa rästissä olevat laskut, ne todennäköisesti maksetaan. Jos näin tapahtuu, henkilöstöalan yritys voi lopettaa muutosneuvottelut tarpeettomina.
Valitettavasti asiakas ei aina toimenpiteistä huolimatta maksa laskujaan ja muutosneuvottelut joudutaan käymään loppuun asti ja asiakassopimus sekä työsuhteet joudutaan päättämään.
Kannattaa siis ryhtyä toimiin heti, kun asiakas jättää laskut maksamatta. Työsopimuslain irtisanomisajat ja yhteistoimintalain mukaiset neuvotteluajat johtavat siihen, että palkkakuluja kertyy vielä pitkältä ajalta senkin jälkeen, kun asiakassopimus haluttaisiin päättää.
Ongelmatilanteissa kannattaa olla yhteydessä henkilöstöalan jäsenten työsuhdeneuvontaan.