Suhdannebarometri ennakoi vielä laskua syksylle. Yritysesittelyssä Amiko.

Henkilöstöalan liikevaihdon kehitystä seurataan kuukausittain TOP20 -liikevaihtokatsauksessa. Haastattelemme joka kuukausi yhtä yritystä, joka on näiden kahdenkymmenen liikevaihdoltaan suurimman joukossa. Nyt vuorossa on Amiko.

Heinäkuussa henkilöstöalan palveluiden liikevaihdon arvo oli 105,7 miljoonaa euroa. Kokonaisliikevaihto laski heinäkuussa 5,5 prosenttia edellisvuoden heinäkuusta.

EK:n suhdannebarometrin elokuun suhdannenäkymien mukaan henkilöstöalan palveluiden suhdanteet säilyvät suurin piirtein ennallaan eikä merkittävää muutosta ole odotettavissa. Suhdanneodotus oli huonontunut heinäkuusta.

Henkilöstöalan liikevaihtokatsaukseen vastaa 20 henkilöstöalan suurimpiin kuuluvaa yritystä. Niiden osuus alan kokonaisliikevaihdosta on noin puolet.

Amiko toimii maalla ja merellä

Vuoden 2014 lopulla perustettu Amiko on nyt TOP20 -liikevaihtokatsauksen sijalla 12. Amiko Group on 23 yrityksestä muodostuva kokonaisuus, jonka liikevaihto oli 27,2 miljoonaa vuonna 2023 ja kuluvalle vuodelle ennakoidaan noin 14 prosentin kasvua. Kokonaisuus on yksityisessä suomalaisessa omistuksessa.

Yrityksellä on toimistot Helsingissä, Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Kouvolassa, Kotkassa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Seinäjoella, Tampereella, Turussa, Vaasassa ja Puolan Varsovassa. Yrityksellä on myös yhteistyökumppani Filippiineillä.

Amiko työllistää yli 2000 työntekijää vuodessa, henkilötyövuosia on noin 550. Omia toimihenkilöitä on 56.

Yhtenä erikoisalana merenkulun HR-tietojärjestelmä

Amiko tarjoaa vuokratyövoimaa useimmille aloille: teollisuudelle, kaupalle, hotelli- ja ravintola-alalle, rakennusalle, kiinteistöalalle, logistiikan alalle ja toimistyöhön.

”Vuonna 2018 ostamamme IT-yritys Panasoft oli vuosikymmeniä palvellut merenkulkua: isoja kauppalaivoja, rahtialuksia ja risteilijöitä. Yrityskaupan myötä meille siirtyi mahdollisuus tarjota palkkahallinnon ja HR-palveluja laajasti suomalaisille varustamoille. Taidamme olla ainoa suomalainen toimija maassamme tällä saralla”, sanoo toimitusjohtaja Jari Parkkinen. Hän on myös Amiko Groupin hallituksen puheenjohtaja, yrityksen perustaja ja pääomistaja.

Toiminnassa käytetään Thomas-henkilöarviointeja

Thomas International on kansainvälisesti merkittävä ja suosittu henkilöarvioinnin palveluja tarjoava yritys. Sen kehittämä Thomas-analyysi sopii muun muassa valmentamisen, työhyvinvoinnin, henkilöarviointien ja oppimisen, kyvykkyyden arvioinnin ja henkilöstöjohtamisen työnjohtamisen työkaluksi. Kokonaisuudessa ovat mukana työkäyttäytyminen, persoonallisuus, tunneälykkyys, kognitiivinen kyvykkyys ja ryhmäanalyysi.

”Hyödynnämme Thomas-työkaluja oman henkilöstön kehittämisessä, asiakasyritysten työntekijöiden rekrytoinneissa ja ammatillisessa kuntoutuksessa. Menetelmää voi käyttää myös uranvaihtajien valmennuksessa ja työnhakijoiden arvioinnissa. Tämän avulla löydämme kullekin henkilölle soveltuvimmat työtehtävät tai valmennukset sillä siinä paneudutaan syvällisesti kunkin henkilön kyvykkyyksiin”, sanoo Parkkinen.

”Meillä on asiakkaina myös työeläkeyhtiöitä. Työkykyyn liittyvien palvelujen määrä on kasvussa. Ja mekään emme itse ole välttyneet muutosneuvotteluilta. Hyvästä analyysityökalusta on ollut apua niissäkin tilanteissa.”

Puola ja Filippiinit yhteistyökumppaneina

Yrityksellä on ollut toimisto Puolassa kuusi vuotta. Sieltä on rekrytoitu Suomeen työntekijöitä teollisuuteen ja logistiikkaan, muun muassa betonielementtityöntekijöitä, raudoittajia ja hitsaajia.

”Toimistomme Puolassa on helpottanut kotimaista tekijäpulaa erityisesti teollisuuden ja rakennusalan työtehtävissä jo useiden vuosien ajan. Tämän hetken taloustilanne on hidastanut rekrytointeja. Vuositasolla olemme aiemmin tuoneet 30–50 työntekijää, joista osa jää maahan pitkäksikin aikaa.

”Olemme tehneet intensiivistä yhteistyötä filippiiniläisen kumppanimme kanssa nelisen vuotta. He lähettävät maailmalle vuosittain noin 45 000 työntekijää. Heillä on omat koulutuskeskuksensa monelle toimialalle, ja he seulovat osaajat meille esihaastattelujen ja osaamiskartoituksen perusteella. Lopulliset haastattelut tehdään meidän rekrytointiosastollamme. Osa asiakasyrityksistämme haluaa tehdä itse päätöksen, keitä tuomme heille töihin Suomeen; osa antaa päätökset meidän tehtäväksemme. Työtekijät tulevat Amikon työntekijöiksi. Olemmekin tehneet kumppanimme kanssa eksklusiivisen sopimuksen työntekijöiden toimittamisesta Suomen talousalueelle.”

”Olemme Filippiinien hallinnon virallisesti hyväksymä työnantaja. Sitoudumme heidän säädöksiinsä ja vakuutuksiinsa. Välittämämme työntekijät toimivat hotelli- ja ravintola-alalla, kiinteistönhuollossa, siivousalalla, teollisuudessa ja hoiva-aloilla.”

Oman väen sitouttaminen tuo vakautta

Yrityksen operatiivisessa toiminnassa on mukana monia vähemmistöosakkaita.

”Olin toiminut alalla jo 20 vuotta ennen Amikoa, jonka perustin yksin konsultoituani useita alalla toimineita henkilöitä.  Yritystä perustaessani minulle oli selvää, että sitoutan yrityksen avainhenkilöitä. Pian mukana olikin useita vähemmistöosakkaita ja toiminta alkoi nopeasti. Johdon ja toimihenkilöiden sitouttaminen on tärkeää. Nyt tulevaisuus näyttää hyvältä, uskon vahvaan kasvuun ensi vuonna”, toteaa toimitusjohtaja Jari Parkkinen.